شرکت لباس پوشان صنعتی ناب آسیایی
شرکت لباس پوشان آسیاشرکت لباس پوشان آسیاشرکت لباس پوشان آسیا
021-66596567
info@lebaspoushan-asiayi.com
تهران ، ستارخان ، باقرخان ، پلاک 42
روش های شست و شوی لباس کار

روش های شست و شوی لباس کار

انتخاب مناسب ترین روش های شست و شوی لباس کار، طول عمر لباس را افزایش می دهد. معمولا پوشش کار در مقایسه با سایر پوشش ها، در معرض آلودگی بیشتری قرار دارد و دفعات شستشوی آن بیشتر است. این موضوع در خصوص روپوش کار رستوران، لباس کار جوشکاری و … پررنگ تر می باشد. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا با روش های شست و شوی لباس کار آشنا شوید.

روش های شست و شوی لباس کار

اهمیت شستشوی لباس کار

انتخاب روش های شست و شوی لباس کار ارتباط مستقیمی به نوع شغل، الیاف لباس، میزان دوام آن و … دارد.به طور کلی لباس کار باید همیشه تمیز باشد. زیرا تمیز بودن به عنوان یکی از استانداردهای قانونی محیط کار در نظر گرفته شده است. اما یکی از چالش هایی که اغلب کارکنان با آن مواجه هستند سایش الیاف لباس و کاهش طول عمر آن به دلیل شستشوی مدام است. شاید با خود فکر کنید که خرید لباس کار یکسره باکیفیت می تواند مشکل را حل کند. اما واقعیت این است که لباس کار فارغ از مدل، نوع الیاف و …. به دلیل تماس مداوم با مواد شوینده و آب داغ بتدریج کیفیت خود را از دست می دهد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که به حفظ کیفیت البسه کار کمک می کند.

سفارش و خرید انواع لباس کار با بهترین کیفیت ، کمترین هزینه

مطالعه دستورالعمل مندرج روی برچسب لباس

یکی از مهم ترین نکاتی که راجع به روش های شست و شوی لباس کار وجود دارد مطالعه دستورالعمل مندرج بر روی برچسب آن است. فرقی نمی کند که خرید خود را به طور مستقیم از تولیدی لباس کار انجام داده اید یا به سراغ فروشگاه های موجود در سطح شهر رفته اید. بلکه تمام لباس های کار دارای این برچسب هستند تا شما را راهنمایی کنند. از مواردی که بر روی تمام برچسب ها ذکر شده این است که آیا لباس قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارد یا خیر.

برعکس کردن لباس

جالب است بدانید که برعکس کردن لباس به عنوان یکی از بهترین روش های شست و شوی لباس کار شناخته می شود. زیرا هنگامی که لباس را به داخل می چرخانید از پارچه محافظت می شود. اگر بر روی لباس کار نوارهای بازتابنده، چاپ و … دارید باید حتما این نکته را در نظر بگیرید تا این متعلقات تخریب نشوند.

روش های شست و شوی لباس کار

شستشوی لباس ها بر اساس جنس و رنگ

واقعیت این است که برخی از مشاغل، از لباس های مخصوص استفاده می کنند. بهتر است این لباس ها را به طور مشترک با لباس های کار معمولی نشوئید. برخی از آن ها رنگ یا مواد شیمیایی آزاد می کنند که می توانند به سایر لباس ها آسیب برسانند.

روش پاک کردن لکه از روی لباس کار

اگر شغل شما به نحوی است که به طور مداوم با آلودگی ها و لکه ها مواجه هستید پیشنهاد می کنیم بعد از برگشتن به خانه، سریعا لکه ها را پاک کنید تا سفت و ته نشین نشوند. روش های زیر برای از بین بردن لکه لباس کار مفید هستند :
استفاده از یخ
یخ کاربرد زیادی از بین بردن لکه هایی همچون خون، آدامس و … دارد. معمولا افرادی که در ساختمان سازی کار می کنند با لکه های خون سروکار بیشتری دارند. اگر دچار این مشکل شده اید کافیست یک تکه یخ بردارید و بر روی لکه خون قرار دهید. هنگامی که کاملا خیس و اشباع شد یخ را بردارید و از یک پارچه خشک برای پاک کردن آن استفاده کنید. اکنون می توانید با خیال راحت لباس را بشوئید.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت به عنوان یکی از روش های شست و شوی لباس کار در نظر گرفته شده است. زیرا می تواند لکه های روغن و چربی را به خوبی پاک کند. اگر جزو آن دسته از کارکنانی هستید که در زمینه های فنی و صنعتی کار می کنید احتمالا با لکه های متعددی بر روی لباس کار خود مواجه هستید. برای رفع آن ها کافیست مقداری نشاسته ذرت را بر روی لکه ها قرار دهید تا نشاسته به خوبی لکه های روغنی را به خود جذب کند. اکنون می توانید از پودر لباسشویی برای شستشوی لباس استفاده کنید.

روش شستن لباس کار در ماشین لباسشویی

اگر بعد از مطالعه دستورالعمل مندرج بر روی برچسب لباس متوجه شدید که می توانید آن را درون ماشین لباسشویی قرار دهید باید به چند نکته توجه نشان دهید. نخست آنکه تمام حلقه ها، زیپ ها و دکمه ها را ببندید تا در حین شستشو به سایر لباس ها گیر نکنند و آن ها پاره یا نخ کش نکنند. دوم آنکه لباس را به داخل بچرخانید و آن را برعکس کنید. اگر لباس هایی که دارای نوارهای بازتابنده هستند را به داخل نچرخانید به مرور زمان آسیب می بینند و کیفیت خود را از دست می دهند. علاوه بر آن اگر قصد شستشوی لباس های ضد حریق را دارید باید بسیار محتاط باشید. اگر با روش های شست و شوی لباس کار ضد حریق آشنا نباشید خاصیت خود را از دست داده و در حین انجام عملیات نمی تواند کارکنان را از آتش مصون نگه دارد.

روش شستن لباس کار به روش دستی

بهتر است که لباس کار با آب گرم و به طور دستی شسته شود. در بسیاری از مواقع تمیز کردن لباس به روش دستی راحت تر است. زیرا ماشین لباسشویی نمی تواند آن را از لکه ها و سایر آلودگی ها به طور کامل پاک کند. برای این کار باید لباس را درون آب گرم قرار دهید و به مدت 10 دقیقه منتظر بمانید. توجه کنید که این روش نباید بر ری لباس کار آتش نشانی یا برقکاری انجام شود.
بعد از گذشته 10 دقیقه باید پودر، مایع لباسشویی یا صابون را بر روی نواحی آلوده یا لک شده بمالید و بعد از پاک شدن آلودگی ها اقدام به شستن کل لباس کنید. اگر میزان آلودگی لباس خیلی زیاد است باید از مواد شوینده آنزیم دار استفاده کنید. اما بهتر است این مواد با پوست دست شما تماس مستقیم نداشته باشد و در هنگام شستشو از دستکش استفاده کنید. اگر لباس کار از بوی نامطبوعی برخوردار می باشد می توانید مایع شوینده ( پودر، صابون و … ) را با یک فنجان سرکه ترکیب کنید. سپس اجازه دهید لباس در هوای آزاد خشک شود.

روش های شست و شوی لباس کار

بهترین شرایط برای شستن البسه کار

• مواد شوینده : اگر می خواهید لباس کار را به طور دستی بشوئید باید از شوینده های ارگانیک استفاده کنید. علاوه بر آن مایع لباسشویی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به پودر دارد و لباس را تمیزتر می کند. پودرها حاوی مواد ساینده هستند که الیاف لباس را تخریب و عمر آن را کاهش می دهند. حل نشدن کامل پودر در آب از مشکلات رایج در هنگام شستشوی البسه محسوب می شود. توجه داشته باشید که در هیچ کدام از روش های شست و شوی لباس کار از مواد نرم کننده یا سفیدکننده پارچه استفاده نکنید. زیرا فرمولاسیون آن باعث کاهش خواص لباس می شود.
• درجه حرارت : اگر میزان آلودگی لباس کم است می توانید از آب با دمای پایین تر استفاده کنید تا گامی موثر در راستای مصرف بهینه انرژی نیز برداشته باشید. البته قبل از انتخاب دمای آب، باید دستوالعمل مندرج بر روی برچسب را مطالعه کنید. اگر محدودیتی در این زمینه وجود ندارد سپس به سراغ دمای پایین آب بروید.
• خشک کردن : بهتر است لباس کار در هوای آزاد خشک شود. برخی از البسه کار، باید در دمای بالا خشک شوند تا خواص آن ها حفظ شود. معمولا این موضوع بر روی برچسب لباس ذکر می شود. از دیگر نکاتی که راجع به خشک کردن لباس کار وجود دارد این است که اگر می خواهید آن را با ماشین لباسشویی بشوئید اجازه ندهید مدت زمان زیادی در آن بماند.

Rate this post

پیام بگذارید