شرکت لباس پوشان صنعتی ناب آسیایی
شرکت لباس پوشان آسیاشرکت لباس پوشان آسیاشرکت لباس پوشان آسیا
09126441767
info@lebaspoushan-asiayi.com
تهران ، ستارخان ، باقرخان ، پلاک 42
موارد ایمنی در هنگام جوشکاری

موارد ایمنی در هنگام جوشکاری

از مهم ترین موارد ایمنی در هنگام جوشکاری می توان به خرید لباس جوشکاری، استفاده از تجهیزات ایمنی، کابل های ایمن، عایق کاری اتصالات و … می باشد. اگر افراد در هنگام جوشکاری به تمام موارد مذکور در این مطلب توجه داشته باشند میزان خطرات احتمالی به حداقل خواهد رسید. پیشنهاد می کنیم موارد زیر را جدی بگیرید تا خطرات جانی و مالی به حداقل برسند.

موارد ایمنی در هنگام جوشکاری

نقش ایمنی در شغل جوشکاری

افرادی که موارد ایمنی در هنگام جوشکاری را جدی می گیرند نسبت به سایرین، کمتر در معرض خطراتی همچون مرگ قرار خواهند گرفت. قطعا کار با دستگاه جوش و برق بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان نباید در هنگام کار با آن سهل انگاری کرد. در حال حاضر پوشش های مختلفی به منظور ایمنی وجود دارند که شامل لباس کار مخصوص، ماسک جوشکاری، کلاه ایمنی، دستکش های بلند و مقاوم و … می باشد. توجه داشته باشید که اگر قصد تهیه لباس جوشکاری را دارید باید اقدام به خرید لباس کار یکسره باکیفیت کنید. لباس های یکسره قادرند یک پوشش سرتاسری ایجاد کنند و از تمام بخش های بدن شما در برابر اشعه، جرقه و … محافظت کنند. در حال حاضر امکان تهیه این لباس از طریق تولیدی لباس کار وجود دارد.
معمولا میزان ضخامت لباس کار جوشکاری زیاد است. این موضوع بر خلاف سایر لباس های کار از جمله روپوش کار رستوران، روپوش پزشکی و … می باشد. زیرا لباس کار جوشکاری باید مقاومت بیشتری در برابر نفوذ اشعه های خطرناک داشته باشد. در هنگام ایجاد قوس، اشعه مادون بنفش و مادون قرمز تولید می شود که برای چشم بسیار خطرناک هستند. به همین دلیل توجه به موارد ایمنی در هنگام جوشکاری ضروری است و افراد باید به جز لباس کار، از ابزارهایی مانند ماسک و نقاب نیز استفاده کنند. اگر مدت زمان جوشکاری طولانی است پیشنهاد ما استفاده از نقاب های ثابت بر روی سر می باشد.

  تولیدی لباس کار  باکیفیت

نکات مهم در ایمنی کابل جوشکاری

موارد ایمنی در هنگام جوشکاری صرفا مختص به عملکرد فرد و نوع لباس او نمی شود. بلکه در حرفه جوشکاری تجهیزات متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که ایمنی هر کدام از آن ها اهمیت زیادی دارد.
• همان طور که می دانید کابل ها به عنوان متصل کننده برق از منبع تغذیه به دستگاه می باشد. محل اتصال کابل ها باید به نحوی عایق بندی شده باشد که احتمال برق گرفتگی افراد به شدت کاهش پیدا کند.
• اگر به دلیل کوتاه بودن کابل ها، مجبور شدید چند کابل را به یکدیگر متصل کنید باید حتما محل اتصال عایق شود تا برق زدگی پیدا نکنند.
• به هیچ عنوان از کابل های معیوب و خراب استفاده نکنید. همیشه کابل ها را تمیز نگهدارید و از قرارگیری آن ها در کف مخزن، روغن، گودال آب و … جلوگیری کنید. کابل ها نباید به روغن یا گریس آلوده باشند.
• یکی از مشکلاتی که معمولا در کارگاه های بزرگ وجود دارد این است که طول کابل ها زیاد است و قرارگیری آن ها در کف زمین، باعث ایجاد وضعیت نامنظم خواهد شد. در چنین شرایطی باید کابل را از محل هایی که احتمال آسیب وجود دارد دور کنید و حدالامکان پایه هایی را از ارتفاع آویزان کنید و کابل ها را بر روی آن قرار دهید. بهتر است که نصب پایه ها در مکان های پرتردد باشد.
• با وجود رعایت تمام موارد ایمنی در هنگام جوشکاری باز هم ممکن است کابل های جوشکاری با لبه های تیز برخورد کنند و یا زیر چرخ ، زیر پایه ها و … قرار گیرند. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی باید بهترین جنس کابل را انتخاب کنید.

موارد ایمنی در هنگام جوشکاری

نکات مهم در ایمنی ماشین جوشکاری

• مهم ترین وسیله کار جوشکاران، ماشین جوشکاری است. این دستگاه به هیچ عنوان نباید در مجاورت مواد منفجره، مواد قابل اشتعال، گرد و غبار و … قرار بگیرد.
• اگر ماشین جوشکاری دچار آسیب و خرابی شده باشد تحت هیچ شرایطی نباید از آن استفاده کرد و یا به طور خودسرانه اقدام به تعمیر آن کرد. بلکه باید تعمیر آن را به افراد متخصص سپرد.
• به تمام جوشکاران عزیز توصیه می کنیم به منظور رعایت موارد ایمنی در هنگام جوشکاری ، دستگاه هایی را انتخاب و خریداری کنند که به حایل های حفاظتی مجهز باشند. این موضوع کمک می کند تا فرد بعد از شروع بکار دستگاه، نتواند دست خود را وارد محدوده خطر کند. همچنین دستگاه باید اتصال الکتریکی به زمین نیز داشته باشد.
• اگر می خواهید جوشکاری را در فضای سربسته یا سرپوشیده انجام دهید باید تهویه مناسب در آن مکان وجود داشته باشد. دستگاه هایی که از موتور بنزینی یا دیزلی برخوردار هستند در هنگام کار، دود تولید می کنند و اگر تهویه مناسب وجود نداشته باشد باعث خفگی فرد در حین کار خواهد شد.
• معمولا دستگاه جوش از یک مکان به مکان دیگر برده می شود و دائما در معرض حمل و نقل است. به همین دلیل باید در تمام بخش های محل کار از پریزهای مناسب استفاده شود تا مشکلی در خصوص برق رسانی به دستگاه، اتصالی، برق گرفتگی و … به وجود نیاید.
• بهتر است سیم پیچی ترانسفورماتور توسط ورق های فولادی پوشش داده شود.

نکات مهم برای کاهش خطر احتراق

• قطعا با رعایت تمام موارد ایمنی در هنگام جوشکاری خطر احتراق به حداقل می رسد. توصیه می کنیم قبل از آغاز کار در محیط جدید، بررسی های لازم را انجام دهیم و از عدم وجود مواد اشتعال زا در آن مطمئن شویم.
• اگر در محیط کار متوجه وجود مخازن و لوله های حاوی مواد اشتعال زا شدید باید قبل از آغاز بکار، آن ها را تخلیه و تمیز کنید.
• اگر در حین کار، خطر ریختن فلزات مذاب وجود دارد باید کف محیط را با مرقه های غیرقابل اشتعال از جمله ورق های فلزی بپوشانید. همچنین تمیز کردن کف های چوبی الزامی است.
• در محل انجام عملیات جوشکاری باید یک کارگر برای اطفای حریق وجود داشته باشد تا در صورت آتش سوزی بتواند در کمترین زمان ممکن، حریق را خاموش کند. توصیه می کنیم حداقل تا یک الی دو ساعت بعد از اتمام کار، از محل مورد نظر بازدید شود تا مطمئن شویم که آتش پنهان در نقطه ای وجود نداشته باشد.
به عنوان کلام آخر باید ذکر کنیم که اگر از کابل جوش سیار استفاده می کنید باید قبل از شروع به کار، خطرات احتمالی در خصوص حریق، اتصالی، برق گرفتگی و … بررسی شود.

Rate this post

پیام بگذارید