شرکت لباس پوشان صنعتی ناب آسیایی
شرکت لباس پوشان آسیاشرکت لباس پوشان آسیاشرکت لباس پوشان آسیا
09126441767
info@lebaspoushan-asiayi.com
تهران ، ستارخان ، باقرخان ، پلاک 42
ویژگی های کلاه ایمنی

ویژگی های کلاه ایمنی چیست؟

از مهم ترین ویژگی های کلاه ایمنی سبک بودن، غیرقابل احتراق بودن، مقاوم در برابر ضربه و …. می باشد. افرادی که در فضاهای کارگاهی تردد می کنند و یا در حوزه نظام مهندسی شاغل هستند باید از تجهیزات ایمنی مانند کلاه استفاده کنند. اما در هنگام خرید این ابزار، باید با ویژگی های کلاه ایمنی آشنا باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

ویژگی های کلاه ایمنی

چرا باید از کلاه ایمنی در محیط کار استفاده کنیم؟

ویژگی های کلاه ایمنی چیست و چرا استفاده از آن در محیط کار ضروری است؟ کلاه ایمنی یکی از تجهیزات ضروری در محیط های پرخطر کاری می باشد که از دو بخش پوسته خارجی و عامل تعلیق ساز ساخته شده است. نقش عامل تعلیق ساز، کاهنده ضربه است و از 4 الی 6 پایه به منظور اتصال به پوسته خارجی کلاه برخوردار می باشد. در هنگام انتخاب کلاه ایمنی به مشخصات زیر توجه کنید:

  • وزن کلاه ایمنی نباید زیاد باشد. بر طبق استانداردها وزن آن حداکثر 400 گرم است.
  • فاصله ای که میان عامل تعلیق ساز و پوسته خارجی وجود دارد باید حداقل 3 سانتی متر باشد.
  • متریال به کار رفته در تولید کلاه ایمنی باید کاملا غیر قابل احتراق و اشتعال باشد.
  • کلاه ایمنی باید عایق الکتریسیته باشد و در گروه های A و B قرار داشته باشد و تحمل اتصال برق به میزان 200000 ولت را داشته باشد.
  • این ابزار ایمنی باید از نظر آب و رطوبت غیر قابل نفوذ باشد و مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشد.
  • از دیگر ویژگی های کلاه ایمنی که اهمیت زیادی دارد رعایت استاندارد ISO 3873,ANSI-Z89,EN 397 است.

  تولیدی لباس کار  باکیفیت

در حال حاضر امکان خرید کلاه ایمنی از تولیدی لباس کار ” لباس پوشان آسیایی ” وجود دارد. همچنین اگر قصد خرید لباس جوشکاری، خرید لباس کار یکسره باکیفیت، روپوش کار رستوران و … را دارید می توانید از خدمات این مجموعه برخوردار شوید. تولیدی لباس پوشان آسیایی با نهادها و سازمان های متعددی همکاری داشته و شما عزیزان می توانید رزومه این مجموعه را در همین وب سایت مشاهده کنید.

کلاه ایمنی از چه جنسی ساخته شده است؟

کلاه ایمنی از متریال مختلفی از جمله پلی اتیلن، ترکیبات پشم شیشه، آلومینیوم  و … ساخته می شود و انتخاب آن بر اساس نوع محیط کار و ریسک های موجود در آن انجام خواهد شد.

Polly Ethylen

پلی اتیلن یکی از رایج ترین متریالی است که در تولید کلاه ایمنی از آن استفاده می شود. مقاومت مکانیکی آن خوب است و می تواند در برابر ضربات مختلف، مقاومت زیادی از خود نشان دهد. اگر به دنبال کلاه ایمنی با قیمت مناسب هستید و در بودجه محدودیت دارید پیشنهاد ما کلاه ایمنی از جنس پلی اتیلن است.

Acronitril Butadine Styrene (A.B.S)

ABS نوعی ترکیب پلیمری بسیار سخت می باشد که طبق فرآیندهای شیمیایی تولید می شود. ویژگی های کلاه ایمنی از جنس ABS این است که قیمت بالاتری نسبت به نمونه پلی اتیلنی دارد اما از نظر ظاهری بسیار به آن شبیه است. کارآیی این کلاه بیشتر است و از انعطاف کمتری برخوردار می باشد.

ویژگی های کلاه ایمنی

Fiber Glass

Fiber Glass یا ترکیبات پشم شیشه از دیگر متریالی است که انواع کلاه ایمنی را با آن تولید می کنند. میزان مقاومت حرارتی این متریال زیاد است و معمولا در مکان هایی کاربرد دارد که احتمال ذوب، آتش سوزی و … بسیار زیاد است. به طور مثال کلاه ایمنی آتش نشانان می تواند از این متریال ساخته شود.

آلومینیوم

اگر در محیطی مشغول به کار هستید که احتمال پاشش مواد مذاب وجود دارد می توانید از کلاه ایمنی آلومینیومی استفاده کنید. این متریال خاصیت ضربه گیری دارد و بسیار مقاوم است.

استاندارد بودن کلاه ایمنی

همان طور که در ذکر کردیم کلاه ایمنی باید استانداردهای لازم را داشته باشد تا بتوان از آن در محیط های سخت و پرخطر استفاده کرد:

  • جذب ضربه: آزمون جذب ضربه یکی از آزمون های مهمی است که بر روی کلاه ایمنی اجرا می شود. در این آزمون یک جسم کروی با وزن 5 کیلوگرم از ارتفاع 1 متری بر روی کلاه سقوط می کند. کلاه بر روی یک سر مصنوعی قرار می گیرد و این آزمون در شرایط مختلف از جمله هوای مرطوب، دمای 5+ و 10_ تکرار می شود.
  • مقاومت در برابر نفوذ: برای آنکه میزان مقاومت کلاه را در برابر نفوذ سایر اشیا بسنجیم باید آزمون مقاومت در برابر ضربه را اجرا کنیم. در این تست از یک میله 3 کیلویی با قطر 10 سانتی متر استفاده می کنیم. این میله در زاویه 60 درجه به کلاه ضربه وارد می کند. اگر نوک میله کلاه را سوراخ نکرد به این معناست که آزمون با موفقیت به پایان رسیده است.
  • مقاومت در برابر حریق و اشتعال: یکی از ویژگی های کلاه ایمنی مقاومت آن در برابر حریق است. برای سنجش مقاومت آن در برابر حریق آن را به مدت 10 ثانیه در معرض شعله ای قرار می دهیم که سوخت آن پروپان می باشد. قطر شعله 1 سانتی متر است و بعد از آن که کلاه را از شعله کنار می کشیم نباید مدت زمان سوختن سطح خارجی آن بیشتر از 5 ثانیه طول بکشد.
  • عایق بودن: قبل از آغاز تست عایق بودن، کلاه را از محلول Nacl پر می کنیم و آن را در یک وان پر از محلول قرار می دهیم. میزان نشت الکتریکی اندازه گیری می شود. در این شرایط باید از ولتاژ 1200 ولت و 50 هرتز استفاده کنیم. جریان نشتی از 1.2 میلی آمپر فراتر نمی رود.

 انواع کلاه‌ ایمنی

  • کلاس A : از ویژگی های کلاه ایمنی در کلاس A مقاومت در برابر سوراخ شدگی، ضربه و برخورد می باشد. مقاومت آن تا محدوده 220 ولتاژ می باشد.
  • کلاس B : در برابر خطرات و شوک های الکتریکی مقاوم است و از سوختگی ناشی از این شوک ها جلوگیری می کند. محافظت سر از خطر ضربات مکانیکی از دیگر ویژگی های کلاه ایمنی در کلاس B می باشد.
  • کلاس C : این کلاه بسیار سبک و راحت است و می تواند از سر شما در برابر ضربات مکانیکی محافظت کند. اما اگر در مکانی کار می کنید که در معرض خطرات الکتریکی قرار می گیرید نباید از این کلاه استفاده کنید.
  • کلاس D : این کلاه ایمنی مخصوص آتش نشانان است و به راحتی از سر آن ها در برابر سوختگی و حریق محافظت خواهد کرد.

سایز کلاه ایمنی

توجه داشته باشید که در هنگام خرید کلاه ایمنی، سایز آن اهمیت زیادی دارد. کلاه ایمنی نباید بزرگ تر یا کوچک تر از سایز فرد باشد. اغلب کلاه ها قابلیت تنظیم در سایزهای مختلف را دارند و از فاصله کافی میان سیستم تعلیق و پوسته خارجی برخوردار هستند. همچنین این وسیله باید از قابلیت تهویه برخوردار باشد تا استفاده طولانی مدت از آن به سر و موی افراد آسیب وارد نکند.

Rate this post

پیام بگذارید